• صفحه نخست
  • دوره های پر مخاطب
  • همه دوره ها
  • ارتباط با ما
  • درباره آموزشگاه پارسیان
     

    ورود

    رمز عبور را فراموش کرده اید؟

    هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت

    تماس با مجتمع آموزشی پارسیان در تبریز با شماره چهار رقمی ما:4164-041

    logo default
    • صفحه نخست
    • دوره های پر مخاطب

      آموزش کامپیوتر

      • دوره ICDL
      • دوره برنامه نویسی پایتون
      • دوره فتوشاپ

      دوره های کامپیوتر

      آموزش تعمیرات

      • دوره تعمیرات برد الکترونیک
      • دوره تعمیرات لوازم خانگی
      • دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی

      دروه های تعمیراتی

      دوره های عمومی

      • آموزش حسابداری
      • آموزش کمک های اولیه
      • آموزش بهداشت و ایمنی HSE

      دوره های عمومی

    • همه دوره ها
    • ارتباط با ما
    • درباره آموزشگاه پارسیان
    0
    ورود به حساب
    logo default
    0
    ورود به حساب

    وبلاگ

    آموزشگاه پارسیان تبریز بلاگ مقالات روش های حاضر جوابی

    روش های حاضر جوابی

    حاضر جوابی ، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر کسی که می‌خواهد فن بیان قدرتمندی داشته باشد باید آن را دارا باشد. حاضر جوابی که البته منظور ما نوع مثبت آن است، به ما کمک می‌کند بتوانیم در خیلی از اوقات از حق خود دفاع کنیم و از دخالت های دیگران جلوگیری کنیم  و یا حتی در خیلی از اوقات از شر سوالات نامربوط و بی ربطی که خیلی از افراد می‌پرسند راحت شویم. پس برای اینکه به سوالاتی نظیر چگونه حاضرجواب باشیم یا حاضرجوابی در دعوا چگونه است ودیگر سوالات خود درمورد حاضر جوابی به پاسخ برسید، تا پایان ما  باشید تا در کنار یکدیگر، روش های حاضرجوابیرا به خوبی یاد بگیریم.

    فهرست مطالب

    • تعریف حاضر جوابی
    • اهمیت یادگیری حاضر جوابی
    • چگونه حاضر جواب باشیم؟
    • حاضرجوابی محترمانه و مودبانه چگونه است؟
    • چه مواقعی به حاضر جوابی احتیاج داریم؟

    تعریف حاضر جوابی

    حاضر جوابی به معنای بی‌ادبی و گستاخی نیست. بسیاری از افراد گمان می‌کنند همین که بتوانند جواب دیگران را به هر شکلی بدهند، به موفقیت رسیده‌اند و با این ذهنیت نادرست به شخصیت فرد مقابل‌شان توجهی ندارند.این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که تعریف درستی از حاضر جوابی نداریم و تنها جنبه منفی آن را می‌بینیم. حاضر جوابی به این معناست که بدانیم چه حرفی را در چه موقعیتی و به چه کسی بگوییم.

    حتما شما هم این احساس را تجربه کرده‌اید که چند ساعت بعد از صحبت با دیگران به خود گفته‌اید، «کاش در پاسخ جواب دیگری را می‌دادم»، «کاش این حرف را می‌زدم»، «اشتباه کردم این واکنش را نشان دادم» و… .شما با یادگیری حاضر جوابی و نکات و تکنیک‌های آن می‌توانید نحوه صحیح جواب دادن به دیگران را می‌آموزید.

    اهمیت یادگیری حاضر جوابی

    برای این‌که بتوانید در صحبت با دیگران پاسخ درست را به زبان بیاورید، باید حاضر جواب خوبی باشید. زیرا حاضر جوابی باعث می‌شود:

    • دیگران از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند،
    • بتوانید از شوخ طبعی و طنز استفاده کنید،
    • حق خود را از دیگران بگیرید،
    • در مقابل تمسخر و توهین بایستید،
    • به سوالات دیگران به درستی پاسخ دهید،
    • در حین صحبت، حرف کم نیاورید،
    • و… .

    به یاد داشته باشید که هرگز نباید حاضر جوابی و شیرین زبانی را با گستاخی و بی‌ادبی اشتباه بگیرید.

    چگونه حاضر جواب باشیم؟

    حالا نوبت به این می‌رسد که بگوییم چگونه حاضر جواب باشیم؟ و بهترین تکنیک های حاضر جوابی را با یکدیگر بررسی کنیم و با استفاده از آن ها، این مهارت را در وجود خودمان به طرز فوق العاده ای تقویت کنیم. این تکنیک ها عبارتند از:

    • از طنز استفاده کنید

    اولین و شاید بتوان گفت بهترین تکنیک برای حاضر جوابی کردن، استفاده از طنز است. سعی کنید وقتی کسی به شما چیزی گفت که ناراحت شدید یا در اصطلاح تیکه ای انداخت که باید به او جواب می‌دادید، از این تکنیک استفاده کنید. چرا که هم به خوبی می‌توانید بحث را عوض کنید، هم پاسخ طرف مقابل را بدهید و هم دیگران را بخندانید. برای درک بهتر این موضوع مثالی برایتان می‌زنم:

    فرض کنید یک نفر از شما سوالی می‌پرسد با این مضمون که: چرا کنکور نمیدی؟ پس این درست کجا به دردت میخوره؟طبیعتاً این مسائل مسائلی شخصی هستند و احتمالاً دوست نداشته باشیم هم دیگران در جریان آن ها قرار بگیرند و هم درباره آن ها پیگیر باشند. در نتیجه می‌توانید در جواب این افراد، این طور جواب دهید: منتظر دستور شما بودم! اتفاقاً خیلی خوب شد که یادآوری کردید! بله حتماً الآن میرم کنکور میدم میام!و به این ترتیب شما هم خنده را بر لبان همه جاری کردید و هم پاسخ طرف مقابل را آن طور که باید و شاید ندادید.

    • گاهی اوقات فقط سکوت کنید.

    برخی افراد هم هستند که با بی ادبی تمام حرف هایی به انسان می‌زنند که هیچ سند و مدرکی هم برای آن حرف ها ندارند، یا تهمت های نا به جا و ناروا می‌زنند و دیگران را متهم می‌کنند به انجام کارهایی که نکرده اند.

    اگر شما در یک زمانی گرفتار این دست از افراد شدید و فقط حرف های نامربوط نسبت به خود شنیدید، بهتر است فقط سکوت کنید. سکوت کردن خودش در اینجا یک پاسخ محکم محسوب می‌شود!

    در واقع شما با سکوت خود به طرف مقابل و سایر افرادی که در جمع حاضر هستند بی گناهی خود را ثابت می‌کنید و اصلاً به آن ها این موضوع را می‌فهمانید که طرف مقابل حتی ارزش جواب دادن هم ندارد.

    • مقایسه کنید

    تکینک مقایسه کردن هم می‌تواند به حاضر جوابی شما بسیار کمک کند. البته مقایسه ای که تا حدی کوبنده باشد و بتواند به خوبی منظور شما را بیان کند.

    مثلاً اگر کسی به شما گفت “تو خیلی فن بیان ضعیفی داری” می‌توانید در جواب او بگویید “پس خداروشکر که فن بیانم ضعیفه و نمیتونم با بیانم به کسی بی احترامی کنم!”

    می‌بینید؟ شما در اینجا هم بی ادبی او را به رُخش کشیدید و هم ادب خودتان را با بی ادبی او مقایسه کردید. سعی کنید در جاهای مرتبط حتماً از این مقایسه های کوبنده استفاده کنید و پاسخ طرف مقابل خود را بدهید تا دیگر از این دست حرف های آزار دهنده به شما نزند.اگر فردی به شما بی احترامی کرد، ویژگی های مثبت خودتان را با ویژگی های منفی او مقایسه کنید

    • تأیید نکنید

    دیدید بعضی از افراد را که وقتی بهشان حرفی می‌زنیم سریع در مقابل ما گارد می‌گیرند و می‌‎خواهند به ما ثابت کنند که حرف ما درست نیست؟ خب نتیجه در این جور مواقع چه می‌شود؟ احتمالاً شما بیش از پیش به حرف خود پی می‌برید و آن شخص فقط حرف شما را تأیید کرده است. البته این تکنیک شاید اولین راهکاری باشد که به ذهن هر کس می‌رسد اما مطمئن باشید که بدترین راهکار نیز هست. به طور مثال:

    شما به کسی می‌گویید که کمی زود رنج است و زود ناراحت می‌شود. او بلافاصله با ناراحتی پاسخ می‌دهد: نه من خیلی هم با جنبه هستم و اصلاً ناراحت نمی‌شوم. این طور نیست. حرف تو اشتباه است و…خب این طور کاملاً مشخص می‌شود که او فردی زود رنج است و حرف شما کاملاً هم درست بوده. پس سعی کنید به هیچ وجه از این راه استفاده نکنید

    • مهارت بداهه گویی خودتان را افزایش دهید

    بداهه گویی، یک مهارت است که برای داشتن مهارت حاضر جوابی ، باید به آن مسلط باشید. شاید اگر بخواهیم بداهه گویی را مختصر و مفید تعریف کنیم، بهترین تعریف این باشد که: بداهه گویی یعنی چطور صحبت کنیم تا حرف کم نیاوریم و آنجایی که لازم است سریع حرفمان را بزنیم.

    برای این که حاضر جواب خوبی باشید، باید بداهه گوی خوبی نیز باشید. برای تقویت این مهارت هم راه های بسیار زیادی وجود دارد که در مقاله چگونه بداهه گویی خود را افزایش دهیم به آن ها به طور مفصل پرداخته ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید. اما در ادامه برخی از مهم ترین این تکنیک ها را نام می‌بریم:

    • اطلاعات عمومی خود را افزایش دهید
    • بین موضوعات ارتباط ایجاد کنید
    • ذهنی آرام و به دور از هیاهو داشته باشید
    • در ذهن خودتان سوالات احتمالی مطرح کنید و به آن ها پاسخ بدهید
    • بداهه گویی باعث افزایش مهارت حاضر جوابی می شود
    • خودمان را جای دیگران بگذاریم

     برای تقویت مهارت حاضر جوابی ما نیاز داریم تا به صورت مداوم با موقعیت های حاضر جوابی مواجه شویم، که ممکن است همیشه برای خودمان اتفاق نیافتد.از این رو بهترین کار این است که، زمان هایی که شاهد بحث و صحبت دیگران هستیم، توجه ویژه داشته باشیم چون این تایم ها، بهترین موقع است که خود را به جای طرف مقابل بگذاریم و ببینیم چه جوابی بهترین گزینه برای پاسخ دادن است. و با خود بگویید اگر من جای او بودم چه میکردم ؟چه میگفتم؟این شیوه بهترین راه برای تقویت این مهارت و پیدا کردن جواب های متنوع است.

    حاضرجوابی محترمانه و مودبانه چگونه است؟

    در حقیقت هنر حاضر جوابی برای ما این‌گونه عمل می‌کند که زمانی که حمله‌ای به ما صورت می‌گیرد، ما جاخالی نمی‌دهیم؛ بلکه همان گلوله را به گلوله دیگری تبدیل می‌کنیم و به سمت خود فرد برمی‌گردانیم.اگر بداهه گویی خود را تقویت کرده باشید، در این قسمت موفق‌تر عمل خواهید کرد زیرا حاضر جوابی و بداهه گویی کمی به هم وابسته هستند. چراکه در بحث حاضرجوابی نیاز به مهارت‌های بداهه گویی داریم.

    باز هم تاکید می‌کنم که هدف ما از آموزش حاضر جوابی در این مقاله، استفاده از آن در جهت مثبت بود. بتوانیم از حق خودمان دفاع کنیم، مانع از تهمت و افتراها بشویم و درواقع اعتبار و احترام خود را حفظ کنیم. اگر قرار باشد که بی‌ادبی و بی‌احترامی کنیم که بدتر خود را بی‌احترام کرده‌ایم. افراد سیاست‌مدار و کاریزماتیک، قبل از هر فردی، احترام خود را نگه می‌دارند.

    چه مواقعی به حاضر جوابی احتیاج داریم؟

    در مواقعی که افراد اصطلاحاً گیر می‌دهند یا با ما شوخی‌هایی می‌کنند که ممکن است ما را ناراحت کنند. همچنین شاید در برخی مواقع در جمع کسی چیزی راجع به ما می‌گوید و جمعیت شروع به خندیدن به ما می‌کنند. برخی مواقع دیگر هم ممکن است فردی بی‌منطق با ما شروع به بحث کند. در چنین مواقعی به حاضر جواب بودن نیاز داریم.با شرکت در  دوره آموزش فن بیان و سخنوری به خوبی با روش های حاضرجوبی،بداهه گویی،زبان بدن و …آشنا شوید و برای موفقیت در زندگی شخصی و شغلی از این  مهارت ها بهره گیرید.

    حاضر جوابی ربطی به هوش هیجانی دارد؟

    بله! کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارد، معمولاً افرادی هستند که ذهنشان سریع‌تر به دنبال پاسخ می‌گردد. البته اگر حاضر جواب نیستید، اصلاً نگران نباشید! چون هوش هیجانی آموختنی و یاد گرفتنی است.

    تماس با آموزشگاه پارسیان
     
    قدیمی تر حقوق تکنسین داروخانه
    جدیدتر دوره امدادگر حوادث در تبریز

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    مجتمع آموزشی پارسیان

    محصولات فروش ویژه
    • آموزش تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی
    • آموزش تعمیرات موبایل
      آموزش تعمیرات موبایل
    • دوره رباتیک در تبریز
      دوره رباتیک در تبریز
    • آموزش نرم افزار ایتبس در تبریز
      آموزش نرم افزار ایتبس در تبریز
    • آموزش هوشمندسازی ساختمان
    دسته‌ها
    • اخبار آموزشگاه
    • پادکست
    • عمومی
    • مقالات
    • ویدئوها
    درباره پارسیان

    مجتمع آموزشی پارسیان مجری دوره های آموزشی ایمنی و بهداشت HSE دوره های امداد و نجات و کمک های اولیه دوره های تکنسین داروخانه نسخه پیچی . نسخه خوانی داورخانه در سرتا سر کشور.

    دوستان ما
    • آموزشگاه کاسپین
    • آموزشگاه آپادانا
    • کنسرسیوم ایرکاس
    • آدرس: تبریز-جدیری جنوبی-ساختمان 17
    • تماس: 0414164
    • تماس ضروری:09361364164
    مشاوره تلفنی رایگان

    درخواست مشاوره رایگان

    مشاوره

    0414164

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

    جستجو

    جستجو با زدن Enter و بستن با زدن ESC