آشنایی با زبان بدن
حتماً این جمله را شنیده اید که «صدای عمل بلندتر از کلمات است.» این مسئله مخصوصاً در مورد «زبان بدن یا body language» صحت دارد. «زبان بدن» نوعی ابزار ارتباطی قدرتمند است که با استفاده از آن می توان دوست پیدا کرد و یا دیگران را به انجام کاری متقاعد نمود.آشنایی با «زبان بدن» به شما کمک می کند مسائلی مثل جذابیت، حقیقت، اعتمادبه نفس و شرم را تشخیص دهید. شما با دقت در حرکات طرف مقابل می توانید به حقایق زیادی دست یابید. در واقع تمام ما آگاهانه یا ناآگاهانه از «زبان بدن» استفاده می کنیم. برای آشنایی با زبان بدن از سری تکنیک های فن بیان این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
فهرست مطالب
بلند و صاف بایستید
بلندی قد یا نمود قامت شما، یکی از اساسیترین روشهای زبان بدن برای نشاندادن قدرت و اعتمادبهنفس در محل کار و بهویژه در گروههای کوچکتر است. در واقع، حتی اگر در این بخش خاص، نسبت به سایرین کوتاهتر باشید، باز هم میتوانید بلندتر و بهترین حالت آنچه که هستید را به نمایش بگذارید.
هر زمان که در محل کار هستید، مطمئن شوید که حالت بدنتان کشیده و محکم است؛ یعنی کمرتان را صاف کنید، چانهتان را بلند کنید و سرتان را بالا نگه دارید؛ این تکنیک از تکنیک های زبان بدن باعث میشود اعتمادبهنفس بالای خود را در محل کار نشان میدهید.
آرام صحبت کنید
اگرچه این قسمت از نظر فنی، جزئی از مفاهیم زبان بدن طبقهبندی نشده است، بخش مهمی از نمای کلی شخصیتی شما محسوب میشود. قبل از اینکه بخواهید در یک جلسه مهم سخنرانی کنید یا درمورد بحث ارزیابی با رئیستان صحبت کنید، چند مرتبه تمرینات صدا را انجام دهید تا به سطح مطلوب خود برسید و از سطح ایدئال آن دور نشوید.
در واقع، بسیاری از بازیگران به همین دلیل از این روش در صحنه بازی خود استفاده میکنند. بهترین نمونه، متیو مک کانهی (Matthew McConaughey) است که زیروبم صدای منحصربهفردش در فیلم «گرگ در خیابان والاستریت» در سال ۲۰۱۴ یکی از صحنههای نمادین سینما را خلق کرد.
حفظ ارتباط چشمی
پس از آشنایی با 2 تکنیک از تکنیک های زبان بدن به ارتباط چشمی و تاثیر آن میپردازیم، بهطور ویژه، مثال خوبی از زبان بدن، ارتباط چشمی است. نگاهکردن به چشمان مخاطب، یک سیگنال اجتماعی است و نشان میدهد که آیا فرد دروغ میگوید، ناراحت است یا بهطور کلی معتبر و معتمد نیست.
البته لازم است این را بگوییم که خیرهشدن به چشمان بقیه افراد نیز کار بسیار بدی تلقی میشود و حتی باعث حواسپرتی خواهد شد. نگاهکردن به چشم همکاران و رئیس خود، نکته جالبتوجهی محسوب میشود، از دید آنها مثبت است و همچنین نتیجه خوبی را به دنبال خواهد داشت.
استفاده از حرکات دست در زبان بدن
حال که متوجه شدید زبان بدن چیست باید به حرکات دست خود توجه کنید، ارائهدادن گزارش یا سخنرانیکردن در مقابل مدیران ارشد، میتواند حس دلهره و اضطراب شدیدی را القا کند؛ اما با وجود این، فرصت بزرگی است تا خود و تواناییهایتان را بیشتر نشان دهید و همچنین باعث میشود که مخاطبانتان را به چالش بکشید و خود را از آنها متمایز کنید.
بهجای اینکه معذب باشید و با دستانی بدون حرکت بایستید، از آنها برای تأکید هرچهبیشتر بر نکات کلیدی و موضوع خودتان استفاده کنید. سیاستمداران برجستهای مانند باراک اوباما، آنجلا مرکل و ولادیمیر پوتین در استفاده از این روش استاد هستند؛ بنابراین، برای الهامگرفتن بیشتر از آنان نیز میتوانید چند فیلم را از آنان در یوتیوب تماشا کنید.
استفاده از لبخند زدن در زبان بدن
لبخند، یک خلع سلاحکننده ذاتی است که شما در اختیار دارید و انسانها بهصورت طبیعی برنامهریزی شدهاند که به آن پاسخ مثبت نشان دهند. با لبخندزدن به همه، از جمله رؤسای خود، همکارانتان، پذیرشگر، نظافتچی و مشتریها، چارچوب ذهنی مثبتتری را برای خود قرار میدهید؛ همچنین با این زبان بدن رفتار شما در محل کارتان بیشتر انعکاس پیدا میکند.
این تکنیک از تکنیک های زبان بدن جدا از اینکه شما را دوستداشتنی و معتبرتر نشان میدهد، باعث میشود که همکارانتان شما را فرد شادی تصور کنند و ببینند؛ این کار میتواند به رؤسای شما نشان دهد که از حضور در شرکت لذت میبرید و به کاری که انجام میدهید افتخار میکنید؛ حتی زمانی که ضربالاجل و فشار کاری وجود دارد همیشه به یاد داشته باشید که در آن شرایط نیز لبخند بزنید.
زیاد سر خود را تکان ندهید
هنگامی که کسی موضوعی را برای شما تعریف میکند، مرسوم است که سر خود را بهنشانه فهمیدن موضوع یا تأییدکردن آن تکان دهید؛ این زبان بدن البته طبیعی است، اما وقتی که که مرتب سرتان را تکان میدهید و با گفتن «بله» یا «عجب» بارها و بارها آن را تکرار میکنید، نهتنها میتواند بهطور باورنکردنیای باعث حواسپرتی شود، بلکه برای طرف مقابل نشاندهنده شکیبانبودن و بیحوصلهبودن شماست.
برای مقابله با این مسئله، باید کمی در راستای خویشتنداری و کنترل خود تمرین کنید؛ به عنوان مثال، وقتی طرف مقابل در حال صحبتکردن است، قبل از پاسخدادن کمی صبر کنید تا حرف یا حداقل جملهاش را به پایان برساند یا بهآرامی و مرتب سرتان را تکان دهید، بهگونهای که نشان از تأیید سخن طرف مقابل باشد یا بهطور مختصر، آن را وقتی انجام دهید که نکته خاصی را مطرح میکنند.
تمام توجهتان را به طرف مقابل معطوف کنید
اساسا، این بحث با موضوع «حسننیت» به پایان میرسد. اگر کسی با شما صحبت میکند، وسوسه خواندن پیام کتبیای که در آن لحظه دریافت کردهاید یا ایمیلی که در صفحهنمایشتان بالا آمده است را کنار بگذارید. حتی اگر بهترین و سریعترین کارمند جهان باشید، باز هم این کار بیاحترامی محسوب میشود و کار بیادبانهای است؛ همچنین افراد از این حرکت شما بهخوبی یاد نمیکنند.
همیشه توجه کامل خود را با زبان بدن خود نشان دهید و با نشستن در زاویهای که بهسمت متکلم است، نشان دهید که به او توجه کامل دارید. سرتان را روی دستتان قرار ندهید و خم نشوید؛ صاف بنشینید و به جلو خم شوید، بهگونهای که انگار در یک مصاحبه حضور دارید.
کاربرد زبان بدن در زندگی روزمره
زبان بدن به عنوان عاملی مهم در ارتباطات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ارتباطات روزمره، کار و فعالیت ها، تربیت فرزند، ارتباط با همسر و … می توان از زبان بدن یا بادی لنگویج بهره برد. این موضوع بخصوص برای افرادی که در بیان احساسات خود مشکل دارند می تواند بسیار موثر باشد. به همین جهت تسلط و آموزش زبان بدن امری ضروری بنظر می رسد. در زیر به برخی از این موارد اشاره شده است:
تشخیص درغگویی و صداقت فرد
تشخیص استرس، اضطراب، هیجان و ترس
تشخیص حس اشخاص نسبت به خود
پیشبینی موضع، رفتار و تصمیمات افرا
و ده ها مورد دیگر …
منظور از ارتباط غیر کلامی چیست؟
انواع زبان که بدون استفاده کلمات صورت می گیرد به عنوان زبان غیر کلامی تعریف شده است و اتفاقا یکی از فواید زبان بدن یا body language نیز همین رساندن مفهوم بدون استفاده از کلمات است.
دیدگاهتان را بنویسید